Az adwords hirdetés új néven Ads-ként szerepel, melyet google hirdetésként is szoktak nevezni. Ebből már sejthető, hogy mi is lehet. Igen, jól gondolod, a Google szolgáltatása, mellyel bevételt szerez Neked és magának is. Neked úgy, hogy általa tudod a vevőket a honlapodra terelni, magának pedig úgy, hogy Te fizetsz neki ezekért a látogatókért. Most pedig nézzük a részleteket!
Milyen adwords hirdetés típusok vannak?
Kétféle hirdetéstípust különböztetünk meg. Keresőhirdetés és display hirdetés. A keresőhirdetést PPC-nek is nevezik az angol jelentése alapján (pay per click), mivel kattintás után kell fizetni. Ezekkel a hirdetésekkel a leendő vásárlók akkor találkoznak, mikor aktívan keresnek valamit. Ilyenkor a Google keresőjébe írjuk be az adott szót, vagy kifejezést, ami érdekel. Pl. legyen most ez a szó a nagy kedvencem; a hajóút. Ez, ahogy a fenti képből is látszik, a keresési találatokból az első 4 helyet foglalja el. Neked, mint hirdetőnek azonban csak akkor kell fizetned, ha rá is kattintanak a hirdetésedre. A kattintás költsége azonban változó, több tényezőtől függ. Ezt úgy kell elképzelni, mint egy tőzsde, ahol Te adsz meg egy árat arra vonatkozóan, hogy Neked mennyit ér meg 1 látogató, azaz mennyit fizetsz 1 kattintásért. Ezután a Google megnézi, mennyire jó a hirdetésed a többi versenyben lévő céghez képest, és az alapján állítja fel a rangsort. Így alakul ki az, hogy melyik hirdetés hol jelenik meg és mennyibe kerül 1 kattintás.
Mennyire jó a keresőhirdetésed?
Azt, hogy mennyire értékeli a Google jónak a hirdetésedet, az a minőségi mutatótól függ. A minőségi mutató értéke attól függ:
- mennyire van összhangban a kulcsszavad
- a hirdetésed és a
- landing oldalad (ahova a hirdetésből kattintva érkezik a látogató)
a kereső által beírt kifejezéssel. Ez 1-10-ig pontszám. Minél relevánsabb, annál magasabb az érték, és annál kevesebb lesz a kattintási költség is. Tehát a cél itt is: minél jobban belelátni a látogató fejébe. Tudni, hogy mit gondol, mikor az adott szót, kifejezést beírja a keresőbe. TIPP! Ha pl. Samsung TV-t keres, akkor ne olyan oldalra kerüljön a hirdetésre kattintva, ahol mindenféle TV van, hanem ahol kifejezetten Samsung TV-k közül tud választani. A másik típusú adwords hirdetés, az a Display hirdetés, mely a Google Display hálózatán jelenik meg. Ebben olyan honlapok szerepelnek, amelyek engedélyt adnak a Google-nek arra, hogy hirdetéseket jelenítsen meg a felületükön. Erre példa a képen látható index oldalán megjelenő samsung hirdetés.
Megjelennek még Gmail-ben, alkalmazásokban is. A display hirdetés lehet csak szöveges, vagy lehet olyan, amiben kép is van (lásd a fenti samsungos példát). Kétségtelen, hogy sokkal figyelemfelkeltőbb egy képes hirdetés, mivel odavonzza a tekintetet. Főleg, ha olyan termékünk van, ami elég attraktív ahhoz, hogy vásárlásra csábítsa azt, aki meglátja. Ez lehet pl. egy vicces ajándék, vagy egy parfüm, amik a tipikus impulzus vásárlás kategóriájába tartoznak.
Mikor jelennek meg a display hirdetések?
Ez a beállítástól függ. Célozhatunk:
- weboldalakra, amit a közönségünk olvas,
- kulcsszavakra, témákra, ami érdekli őket
- nemük, életkoruk, érdeklődésük alapján.
Ezeket a hirdetéseket általában azok az emberek látják, akik még nem keresik a termékünket, szolgáltatásunkat. A megfelelő display hirdetéssel azonban erősítjük bennük a létezésünket, illetve felkelthetjük az érdeklődésüket. Éppen ezért ennek a hirdetéstípusnak az ára alacsonyabb is, mint a keresési hirdetésnek. A display hirdetésnek egy speciális változata a remarketing. Ekkor azokat célozzuk meg, akik korábban a honlapunkon jártak, vagy ott valamit csináltak (pl. kosárba tettek terméket, letöltöttek egy e-book-ot). Őket az egyedi azonosítójuk alapján címkézi a Google, és ha olyan oldalon járnak, ami része a Display hálózatnak, akkor megjeleníti számára a hirdetést. Ez azért lehet hasznos, mert ha pl. a látogató korábban a honlapon járt, de nem vásárolt, és újra meglátja a hirdetést, akkor az egyrészt márkaépítő, másrészt van rá esély, hogy akkor meg fogja venni. Biztos veled is előfordult már, hogy kerestél valamit a neten, aztán egy telefon közbe szólt, és ott hagytad a weboldalt. Később, mikor éppen a gmail-edet olvastad felugrott az adott cég hirdetése, és akkor meg is vetted. Vagy ha nem gmail-es hirdetés, akkor egy másik honlapon jött elő újra a képe az adott terméknek, és akkor vásároltál. Én könyvekkel szoktam így járni. 🙂 Szóval vétek lenne kihagyni ezt a lehetőséget, mivel ezáltal pénzt veszítesz.
Melyik adwords hirdetést válaszd?
- Attól függ, mennyire van keresés az általad kínált termékre, szolgáltatásra. Ha a havi hirdetési keretedet elkattintják a keresőhirdetés által érkező emberek, akkor elegendő lehet csak azt használni. Azonban ebben az esetben is érdemes lehet megfontolni a display hirdetés használatát, annak is a remarketinges változatát. A korábban az oldalunkon járt embereket így vissza tudjuk csábítani, növelve az értékesítés lehetőségét.
- Van olyan helyzet, amikor nincs annyi keresés a termékünkre, szolgáltatásunkra, és még van a hirdetési keretünkből. Ekkor mindenképp érdemes bővíteni a célzást olyan közönséggel, akik még csak érdeklődési fázisban vannak, de nem keresnek. Számukra ideális lehet egy display hirdetés megjelenítése.
- eset, mikor még nincs is igény a termékre, vagy szolgáltatásra, mert annyira új a piacon és nem is ismerik. Ilyenkor előbb érdemes a releváns oldalakon megjeleníttetni, hogy felfigyeljenek rá a célszemélyek. Ezt szintén display hirdetéssel tudjuk megoldani.
Félelmek az adwords hirdetés kapcsán:
- Nem kattintanak rá. Emiatt felesleges aggódni, hiszen a Google ebből él, és nem kevés alkalmazottat tud kifizetni az egész világon. Egy felmérés szerint az emberek nagy része nem is tudja megkülönböztetni, vagy legalábbis nem fordít rá figyelmet, hogy a találatok közül melyik hirdetés, és melyik nem. Te melyik kategóriába tartozol? Kattintasz a hirdetésre? Én bevallom, szoktam, főleg, ha nagyon úgy érzem, hogy hozzám szól, nekem írták.
- A konkurencia kattint rá, és elkölti a pénzedet. Ez nem fordulhat elő, ugyanis a Google folyamatosan fejleszti a rendszerét, és azt is meg tudják nézni, hogy ha egyazon számítógépről, ugyanarról a címről jött több kattintás egymás után. Annak költségét érvénytelen tevékenység címszóval jóváírja a számládon. Azért ez elég megnyugtató, nem? Nem kell aggódni, hogy a konkurencia merő „kedvességből” kitol velünk. Itt legalábbis nem tud.
- Sok pénzedbe fog kerülni, és nem tudod kontrollálni. – Ne aggódj, hisz Te állítod be, vagy a hirdetéskezelőd, hogy mennyi a maximum napi limit, amit a hirdetésre szánsz. Ezt ugyan a Google túllépi, ha úgy ítéli meg, hogy az adott napon több potenciális vevőt tud vinni az oldaladra. Hó végén azonban kiegyenlítődik. Az egész hónapra tekintve a költés nem lesz több, mint a napi limit felszorozva 30,4-gyel (ez 1 hónap napjainak átlagos száma).
Remélem, sikerült az adwords hirdetéseket minél jobban megismertetni számodra.
Ha kedvet kaptál ahhoz, hogy kipróbáld, keress meg!
Telefon: +36(30) 56 86 208
Ha van olyan ismerősöd, akinek szívesen ajánlanád a cikket, oszd meg bátran! Köszönöm.
Nézz szét a többi cikkem között is!