A keresőoptimalizálás lépései 6 fontos pontot tartalmaz, melyet be kell tartani ahhoz, hogy a Google keresőjéből minél több látogatónk érkezzen hirdetés nélkül.
- kulcsszókutatás (főoldali, kategória, cikk kulcsszavak)
- honlap belső tartalmának rendbetétele – on-site seo
- kulcsszavakra optimalizált szövegek írása: seo szövegírás
- off-site seo (linkek építése)
- folyamatos ellenőrzés, hogy mikor milyen helyen vagyunk a kulcsszavainkra
- majd kezdődik elölről az egész körforgás
A keresőoptimalizálás lépései szinte ugyanazok akkor is, ha már van honlapunk, és akkor is, ha még csak most állunk honlapkészítés előtt. Megjegyzem, hogy új honlap készítésekor szerencsésebb helyzetben vagyunk, mivel a kezdetekkor jól felépített oldallal hamarabb lehet eredményeket elérni. Egy régebbi honlapnál a hibák javítása sokkal több időt vesz igénybe, és ezáltal többe is kerül. Nehezebb vele sikert elérni, mivel egy rosszul felépített honlapot kell utólag jól beállítani. Itt még a hibákat is fel kell mérni, és nem tiszta lappal indulunk. Ezért itt egy nulladik lépésként még bejön egy honlapelemzés is, ahol meg kell nézni, mi a hiba, mi miatt nem jön a keresőben jó helyen az oldal.
Keresőoptimalizálás lépései 1.: Kulcsszókutatás
Legfontosabb feladat a kulcsszókutatás. Ezzel indítunk. Itt megnézzük, mik azok a szavak, kifejezések, amelyek teljes egészében lefedik azt, amivel az adott honlap foglalkozik. E nélkül nem is érdemes honlapot készíteni. Ez már ad egy stratégiát arra vonatkozóan, hogy merre induljunk el. Azonban a kulcsszavaknak is több fajtája van. Első körben azt a 2-3 legfontosabb szót kell megtalálni, ami jól leírja a tevékenységünket. Ezek lesznek a főoldali kulcsszavaink. Utána jöhet a többi releváns kifejezés, amikre majd a cikkeket írhatjuk. Ezek azok a szavak, melyek a keresőkben felmerülnek a témánkkal kapcsolatban. A kulcsszókutatásnál megkapjuk azt is, hogy az adott szóra mennyi keresés van egy hónapban. Ez már egy jó támpont arra nézve, hogy tudjuk, melyik kulcsszóra, milyen eredmény várható. Sokan kihagyják ezt a lépést, mikor honlapot készítenek. Nem gondolkodnak a potenciális vevőjük fejével. Ők eldöntik, hogy mire van keresés és igény, anélkül, hogy megnéznék. Így kimarad a piackutatás is. Olyan honlapot készítenek ami vagy nem szól semmiről, vagy mindent bele akarnak rakni. Esetleg olyan tartalom van rajta, amire nem is keresnek, vagy más szavakkal keresnek. Pl. az adott terméket máshogy hívja a szakma, és máshogy a vevő. Nekünk a vevő részére kell a tartalmat írni, nem a konkurenciának. Sajnos olyannal is találkoztam, ahol sok volt a szakszó, amivel azt akarták mutatni, hogy mennyire értenek a saját területükhöz. A bökkenő azonban az volt, hogy a látogatók (akikből a vevők lettek volna) nem értették, és nem is így keresték az adott szolgáltatást. Tehát az első lépés mindenképp a kulcsszókutatás. Ha ezt kihagyjuk, akkor az egész nem ér semmit sem.
Keresőoptimalizálás lépései 2.: Honlap belső tartalma (on-site seo)
Itt a honlapon belüli felépítést gondoljuk végig, arra készítünk stratégiát. Kialakítjuk a kategóriákat, amelyeken belül lesznek a cikkek, tartalmak. A honlapon belüli linkek kiépítését is itt csináljuk meg. Ezzel is segítjük a keresőt, hogy tudja, mit talál az oldalon. Itt nagyon sok szakmai dolgot írhatnék én is, de szerintem ez a látogatókat nem annyira érdekli, hanem inkább az eredmény, amit el lehet érni a keresőben. A cél az 1. oldal, mivel annál messzebb kevés kitartó nézelődő megy el. Ehhez pedig nem árt ezeket is figyelembe venni:
- A lényeg, hogy minél több tartalom legyen a honlapon, melyek megfelelően, egyértelműen legyenek strukturálva.
- A honlap átlátható legyen, felhasználóbarát.
- Azok a felületek, amik kattinthatónak néznek ki, tényleg kattinthatóak is legyenek. Ne tévesszük meg a látogatót, mert hamar otthagyja az oldalunkat. Az pedig negatív jelzés a Google felé.
- Ha pedig el akarunk adni, akkor adjuk meg a lehetőséget a leendő vevőnek, hogy minél egyszerűbben tudjon rendelni, vagy kapcsolatba lépni velünk. Pl. kattintható telefonszám, elérhetőség minden oldalon.
Álljon itt egy példa, ami jól mutatja, hogy már a honlap belső tartalmának rendbetétele is milyen eredményt tud hozni. Az ügyféllel okt. közepétől kezdtünk el együtt dolgozni, és a javítások után már látszik is az eredmény: a korábbi kb. napi 60 látogató száma először megduplázódott, majd több mint háromszorosára nőtt.
Keresőoptimalizálás lépései 3.: SEO szövegírás
Keresőoptimalizálás szövegírás: Ez alatt azt értjük, hogy a minél több tartalom, ami a honlapra kerül a korábbi kulcsszókutatás szavaira van optimalizálva. Ez azért fontos, mivel amikre keresés van, arra érdemes tartalmat gyártani. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy gyártják ugyan a sok blogbejegyzést, de nem szól konkrétan semmiről, vagy olyanról írnak, ami őket foglalkoztatja, de nincs rá keresés. Ezért fontos ismételten hangsúlyoznom a kulcsszókutatás fontosságát. A meglévő kulcsszavakra írt tartalom mindenképp a látogatónak szóljon, neki adjon értéket, tájékoztatást. Sokan megkérdezik, mennyi legyen egy cikk szövege, hány karakter, vagy hány szó. Itt nincs számban kifejezhető helyes válasz. A jó válasz az, hogy pontosan annyi, amennyit az olvasó vár. Ha pl. csak pár mondat a válasz, akkor felesleges a szöveget sok-sok töltelékszóval telezsúfolni, csak azért, hogy hosszabb legyen a cikk.
Keresőoptimalizálás lépései 4. linképítés (off-site seo)
A következő lépés a honlapunk relevánsabbá, erősebbé tétele. Ezt úgy tudjuk a legjobban elérni, ha más honlapokról a kulcsszavainkkal linkelik a mi oldalunkat. Ezáltal a kereső kap egy olyan jelzést, hogy más oldalak is leteszik a szavazatukat a mi oldalunk mellett. Tehát ha hivatkoznak ránk témába vágó és erős oldalakról, akkor ez egy pozitív jel a Google számára. Ezt el lehet kezdeni úgy is, hogy kezdetben a közösségi médiákban (saját oldalaidba) berakod a weboldalad címét. Ez egy alap, ezt mindenképp csináld meg! Régebben a katalógus oldalak (pl. lap.hu) is jó megoldást jelentettek. Ma azonban már ezeknek nincs nagy szerepük, induló honlapok esetén azonban érdemes lehet ezzel kezdeni. Így már legalább megmutatjuk a Google-nek, hogy mi is létezünk. Ezután azonban javasolt olyan cégekhez fordulni, akik vállalnak linképítést, vagy kiépíteni a kapcsolatokat a témádba vágó erős oldalakkal és linkeket szerezni tőlük. Ennek komoly hatása van a Google rangsorolásakor, hogy hanyadik helyre tegye az oldaladat.
Keresőoptimalizálás lépései 5. folyamatos ellenőrzés
A keresőoptimalizálás nem egyszeri feladat, hanem havi folyamatos munkát jelent. Lehet persze kérni egyszeri keresőoptimalizálást is, amivel a hibákat tudjuk kijavítani a honlapunkon. Ezzel is lehet már eredményt elérni. Lásd az on-site seo résznél lévő képen! A havi keresőoptimalizálás során azonban folyamatosan ellenőrizzük, hogy hónapról hónapra hogyan változott a keresőben a helyezésed, valamint a látogatóid száma. Itt nézzük meg azt is, hogy melyek azok a kifejezések, amikkel jó helyen szerepelsz, és melyek azok, amik még javításra szorulnak. Hisz tudod, cél: az 1. oldal!
Keresőoptimalizálás lépései 6. lépés: folyamatos munka
Az egyszeri keresőoptimalizálás során elért eredmény csak átmeneti javulás. Ezután jön a havi keresőoptimalizálás, ahol hónapról hónapra javítjuk a helyezésedet, illetve növeljük a látogatóid számát. És tudjuk, minél több látogató érkezik egy honlapra, annál nagyobb esély van a több bevételre. A folyamatos tartalmak publikálása, valamint az újabb és újabb linkek azt jelzik a Google számára, hogy ez egy folyamatosan fejlődő, értékes honlap. Tehát soha nem szabad abbahagyni!
Ingyen vevőkért a Google-ből keress meg!
Varga Éva
Ha van olyan ismerősöd, akinek szívesen ajánlanád a cikket, oszd meg bátran! Köszönöm.
Nézz szét a többi cikkem között is!